​Tu wykluwają się start-upy

Zakładasz firmę, rozwijasz swój nowatorski produkt, szybko zdobywasz klientów i osiągasz zyski. To marzenie większości młodych przedsiębiorców. Rzeczywistość jest zaś najczęściej taka, że choć praca nad start-upem jest pasjonująca, to o klientów trzeba mocno walczyć, rozwój produktu absorbuje cały twój czas, a o płynności finansowej możesz na razie pomarzyć. Znamy jednak sposób, jak możesz przyspieszyć rozwój swojej firmy - zgłoś się do inkubatora (przedsiębiorczości).

Inkubator przedsiębiorczości to profesjonalna organizacja pomagająca młodym przedsiębiorcom osiągnąć sukces na rynku. Co oferuje? Biuro do pracy, dostęp do sprzętu i laboratoriów. Do tego szkolenia i spotkania branżowe. Często pozwoli ci też prowadzić firmę "na próbę" - korzystając ze swojej osobowości prawnej. Inkubator zazwyczaj nie ogranicza okresu współpracy (tj. inkubacji). Da ci bezpieczeństwo i możliwość działania we własnym tempie.

Reklama

Jeżeli jednak wolisz adrenalinę i duże wyzwania - akcelerator (przedsiębiorczości) to opcja dla ciebie. Programy akceleracji są krótkie, kilkanaście tygodni, ale intensywne. Składają się ze szkoleń, doradztwa i spotkań z mentorami, czyli doświadczonymi przedsiębiorcami. Będziesz też miała dostęp do sprzętu niezbędnego do rozwinięcia twojego produktu. Na końcu weźmiesz udział w spotkaniach z inwestorami.

Inkubatory zazwyczaj współpracują z osobami o mniej skonkretyzowanym pomyśle na biznes. Z kolei akceleratory szukają osób z konkretnymi produktami. Granica między obiema organizacjami jest jednak płynna - nie chodzi o definicje, tylko o skuteczność. Obie oferują zasoby, wiedzę, kontakty - i często zastrzyk finansowy w zamian za udziały w twojej firmie - dzięki którym przyspieszysz wzrost twojego biznesu. Oba typy organizacji korzystają przy tym z funduszy europejskich. 

Weź udział w konkursie i wygraj 20 000 zł

Kiedy zaczynasz

Jeżeli nie prowadzisz jeszcze firmy lub działasz na stosunkowo małą skalę - masz dwie główne możliwości skorzystania z funduszy unijnych na swój start-up. Są to: Platformy Startowe w Polsce Wschodniej oraz programy regionalne części polskich województw. Większość z nich jest jednak w II połowie 2017 r. niedostępna - ruszą dopiero w 2018 r. Warto jednak już teraz zapoznać się z dostępnymi informacjami.

Platformy Startowe to oferta inkubatora dla osób mających pomysły na innowacyjny biznes. Co ważne, skorzystasz z niej tylko wtedy, jeżeli zdecydujesz się założyć firmę na terenie Polski Wschodniej (województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). W II połowie br. kończy się pierwsza runda inkubacji. Kolejna zaplanowana jest na 2018 r.

Jak będzie wyglądała? Najpierw będziesz mogła zgłosić się do wybranej Platformy. Po przyjęciu do programu inkubacji założysz firmę i skorzystasz z usług Platformy (doradztwo, szkolenia, mentorzy, biuro i sprzęt, a także zniżki na usługi lokalne - np. żłobki i komunikacja publiczna). Dzięki nim stworzysz konkretny produkt dla twojej firmy. Po zakończeniu inkubacji będziesz mogła złożyć wniosek o dofinansowanie. Jeżeli twój projekt spodoba się, otrzymasz dotację. W pierwszej rundzie inkubacji wynosiła ona do 800 tys. zł.

W części programów regionalnych (są to instrumenty finansowane z funduszy unijnych, za które odpowiadają samorządy województw) przewidziano środki na inkubację start-upów. Znajdziesz je m.in. w województwie małopolskim, zachodniopomorskim, podkarpackim, kujawsko-pomorskim oraz mazowieckim. W większości z nich trwają jeszcze przygotowania do uruchomienia programów inkubacji. W związku z tym na razie nie posiadamy szczegółowych informacji na ich temat. Co ważne, każdy program regionalny rządzi się swoimi prawami. Oznacza to m.in., że w zależności od regionu i konkretnego inkubatora, zasady i terminy zgłoszeń do programów inkubacji będą różne.

Pamiętaj także, że w całej Polsce działa również wiele inkubatorów prowadzonych przez instytucje publiczne i organizacje pozarządowe. Nawet jeżeli nie dysponują one aktualnie środkami unijnymi na dofinansowanie twojej firmy, to oferują usługi, które pomogą ci w początkach działalności twojej firmy.

O aktualne informacje pytaj konsultantów Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich.

Kiedy robisz kolejny krok

Jeżeli posiadasz już produkt dla swojej firmy (przynajmniej jego wstępny funkcjonujący model), masz do wyboru dwie kolejne opcje w postaci akceleratorów finansowanych z funduszy unijnych. Są to - ponownie - programy regionalne oraz Scale-up.

Aktualna sytuacja w programach regionalnych jest taka, jak w przypadku inkubatorów. W większości województw trwają jeszcze prace nad wyborem akceleratorów. Najbardziej zaawansowana w tej kwestii jest Małopolska, gdzie aktualnie działa jeden - Krakow Living Lab

Z kolei Scale-up to zaawansowany program akceleracji - rekrutacja jest w toku! Skierowany jest do młodych firm, najczęściej oferujących zaawansowane technologicznie rozwiązania. Akceleratory mogą zaoferować ci bogaty pakiet usług wspierających prace nad produktem, zdobyciem klientów i rozwojem twoich kompetencji, a także dotację w kwocie do 250 tys. zł. Każdy z 10 akceleratorów działających w ramach Scale-up współpracuje z dużymi firmami (np. Alior Bank, Port Morski w Gdańsku, Poczta Polska, Netia czy Aviva). Da ci to dostęp do wartościowych mentorów i możliwość testowania produktu bezpośrednio we współpracy z tak dużymi przedsiębiorstwami.

O szczegóły najlepiej pytaj bezpośrednio konkretne akceleratory.

Człowiek ważniejszy od pieniędzy

- Najważniejszą cechą, jaką musi wyróżniać się przedsiębiorca, to determinacja. Gdy jesteś sama sobie szefem, tylko od ciebie zależy, czy będziesz kończyć rozpoczęte zadania i realizować swój plan. Wygrywają ci, którzy napotykając problemy, szukają odpowiedniego rozwiązania i nie poddają się na pierwszej prostej - mówi Katarzyna Janicka, manager w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości Regionu Mazowsze.

Dlaczego pracuje pani w fundacji wspierającej młodych przedsiębiorców?

- Wychowałam się w środowisku przedsiębiorców, a samodzielne projekty w branży kreatywnej i modowej zaczęłam realizować od czasów studiów. Jestem również współzałożycielką ruchu dla przedsiębiorczych kobiet. Włącz się do gry to sieć kontaktów i cykliczne spotkania, podczas których uczestniczki wzajemnie się wspierają w realizowaniu swoich ambicji. To, za co bardzo cenię swoją pracę to inspirujące środowisko.

- Mam przyjemność obcować z ludźmi, którzy z odwagą podchodzą do realizacji swoich planów i to mnie też motywuje do działania. Z drugiej strony poczucie, że mam realny wpływ na rozwój start-upów, dostarczając narzędzi, wspierając je w realizacji marzeń o własnym biznesie i obserwowanie ich małych kroków w kierunku budowania niezależności to najlepsza nagroda, jaka mnie spotyka w pracy ze startupami.

Co jest kluczem do sukcesu młodej firmy?

- Na sukces firmy wpływa nie tylko produkt, który oferujemy czy pieniądze, którymi dysponujemy na start. W moim przekonaniu ważniejszy jest człowiek, który za nią stoi. Najważniejszą cechą, jaką musi wyróżniać się przedsiębiorca, aby osiągnął sukces to determinacja. Gdy jesteś sama sobie szefem, tylko od ciebie zależy czy będziesz kończyć rozpoczęte zadania i nieustępliwie realizować swój plan. Wygrywają ci, którzy napotykając problemy, szukają odpowiedniego rozwiązania i nie poddają się na pierwszej prostej.

- Drugą kwestią, która ma istotny wpływ na sukcesy firmy jest nasza kompetencja. Składa się na nią wiedza w obszarze prowadzonego biznesu, a także uniwersalne umiejętności biznesowe, które wykorzystuje dzień po dniu przedsiębiorca. Ważne jest, abyś miała wiedzę o branży, w której działasz, swojej konkurencji, o trendach czy niezagospodarowanej jeszcze niszy w twojej branży. Jeśli chodzi o umiejętności, składają się na nie wszystkie te zadania, które zapewnią ci w efektywny sposób pozyskiwanie klienta, najwyższy poziom jego obsługi i pozytywny wynik finansowy twojej firmy. To np. pisanie ofert sprzedażowych, przeprowadzanie rozmów telefonicznych, umiejętność słuchania klienta i proponowanie rozwiązań dostosowanych do jego potrzeb, negocjacje, zarządzanie sobą w czasie, nawiązywanie relacji, zbieranie rekomendacji.

A czego wystrzegać się na początku działalności?

- Po przeprowadzeniu kilkuset konsultacji biznesowych, zauważyłam ciągle pojawiające się zagrożenie wśród przyszłych przedsiębiorców. Jest nim absolutna koncentracja na produkcie lub usłudze, którą chcą wypuścić na rynek. Skupiając się na dopieszczeniu produktu idziemy w złym kierunku, marnujemy swój cenny czas i niestety też pieniądze. Praca, która powinna być wykonana jako pierwsza, to koncentracja na kliencie.

- Jeśli tworzysz swój produkt, pod żadnym pozorem nie rób go pod siebie, nie zamykaj się w czterech ścianach, rozmawiaj o swoim pomyśle nie tylko z najbliższym, zaufanym środowiskiem, jeśli liczysz, że nie tylko oni będą twoimi klientami. Skup się na grupie docelowej, określ swojego klienta, zorientuj się jakie ma potrzeby, za co jest gotowy zapłacić, aby rozwiązać jego problem, co mu się podoba, czy sugeruje się trendami czy stawia na klasykę.

W czym Fundacja Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości (AIP) może pomóc młodym przedsiębiorcom?

- AIP to organizacja wspierająca młodych przedsiębiorców. Umożliwia zweryfikowanie pomysłu biznesowego na rynku bez konieczności rejestracji działalności gospodarczej czy spółki. Określenie Akademickie nie warunkuje bycia studentem, ze wsparcia organizacji mogą skorzystać wszyscy, którzy mają pomysł na biznes lub plan działania i chcą go zacząć realizować.

- Główne zalety wystartowania ze swoim firmą w AIP obejmuje trzy obszary: formalności, edukacja biznesowa oraz przestrzeń do pracy. Pierwszy koncentruje się na kwestiach formalnych - prowadzona jest księgowość, start-up w przez organizację jest rozliczany z urzędem skarbowym. AIP wspiera prawnie, to oznacza, że każdy start-up w miesiącu ma dostęp usług prawniczych. AIP oferuje również wsparcie, które pomaga efektywnie wprowadzić na rynek nowy pomysł. Zapewnia doradztwo poprzez dostęp do doświadczonych przedsiębiorców oraz praktyków biznesu z różnych branż. Mentoring jest doskonałą możliwością na poszerzenie wiedzy specjalistycznej oraz na otrzymanie informacji zwrotnej na temat własnego startupu od ekspertów, innych przedsiębiorców. Organizowane są szkolenia i warsztaty biznesowe, eventy networkingowe, dzieki którym ułatwiamy budowanie swojej sieci kontaktów, niezwykle ważnego aspektu w biznesie. Dodatkowo każdy start-up ma dostęp do biur AIP, sal konferencyjnych, salek na zebrania czy z klientami.

Jesli masz jeszcze jakieś pytania skontaktuj się z panią Katarzyną Janicką, managerem w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości: katarzyna.janicka@inkubatory.pl.

  Agnieszka Lewandowska


INTERIA

Reklama

Wasze komentarze (5)

Dodaj komentarz Sortuj

Strona główna INTERIA.PL