Reklama

​Projekt badawczy w garści

Jeżeli prowadzisz firmę, zainteresuj się pracami badawczo-rozwojowymi (B+R). Dlaczego? Bo dzięki nim oferta twojej firmy wzbogaci się o nowe, lepsze, bądź wytwarzane po niższych kosztach produkty. Tego szukają klienci, tym możesz wyróżnić się na tle konkurencji i w efekcie zwiększyć swoje zyski.

Na projekty B+R oraz związane z nimi innowacje możesz uzyskać duże dofinansowanie unijne. Jeśli prowadzisz firmę i masz pomysł na nowatorski produkt, to już niewiele stoi na przeszkodzie do starania się o fundusze na ten cel. A źródeł dofinansowania jest naprawdę sporo.

Czym są prace B+R

Reklama

Nawet dla doświadczonych przedsiębiorców hasła "projekt badawczy" lub "prace badawczo-rozwojowe" mogą brzmieć enigmatycznie. W rzeczywistości jednak nie kryją się za nimi żadne skomplikowane zagadnienia. Określamy tak bowiem prace zmierzające do zdobycia nowej wiedzy i przekucia jej w rozwiązania, które ktoś zechce kupić. Takim rozwiązaniem może być nowy produkt (np. telefon lub krem do rąk) albo innowacyjna technologia, która zostanie wykorzystana w takim produkcie (np. technologia przesyłania danych lub technologia regeneracji skóry).

W przypadku dofinansowania unijnego, żeby można było mówić o pracach badawczo-rozwojowych, ważny jest też ich oczekiwany efekt - powinien być nowatorski (czyli innowacyjny) przynajmniej w skali województwa albo kraju.

Prace B+R mogą polegać na zdobywaniu zupełnie nowej wiedzy oraz tworzeniu nowych technologii. Określamy je wówczas jako tzw. badania przemysłowe. Na ich realizację programy unijne przewidują od 50 do 80 proc. dofinansowania. Poziom ten zależy od wielkości ubiegającej się o grant firmy (im mniejsze przedsiębiorstwo, tym wyższy procent dofinansowania), a także od skłonności do dzielenia się nową wiedzą (jeśli opublikujesz wyniki twoich badań albo dasz do nich otwarty dostęp, możesz liczyć na dodatkową premię wynoszącą do 15 proc. wartości wydatków).

Prace B+R mogą też polegać na dopracowywaniu i testowaniu przyszłego produktu czy technologii, które powstały w wyniku badań przemysłowych - są to tzw. prace rozwojowe. Poziom ich finansowania wynosi od 25 do 60 proc. (konkretna wartość znów zależy od wielkości firmy oraz od chęci dzielenia się wynikami prac).

Prace B+R w twojej firmie

Prace B+R mogą zaistnieć także w twojej firmie. Zastanów się czy twoje produkty mogłyby posiadać nowe funkcje? A może dostrzegasz, że twoi klienci potrzebują zupełnie nowych produktów? Jeżeli tak - masz potencjał do realizacji projektu B+R.

Opracowanie nowego produktu lub technologii najczęściej wymaga sporych nakładów - czasu i pieniędzy, ale także dużej wiedzy. Dlatego do realizacji projektu B+R często niezbędny jest udział naukowców. Jeżeli nie współpracujesz z pracownikiem naukowym, skontaktuj się z uczelnią lub jednostką badawczą.

Niewiele jest firm, które startując z projektem badawczym, mają przygotowane całe zaplecze do jego realizacji. Pamiętaj, że nie stanowi to problemu. Możesz wynająć sprzęt czy laboratorium od jednostki naukowej (takie koszty możesz pokryć z dotacji). Innym rozwiązaniem jest zlecenie przeprowadzenia badań uczelni czy instytutowi badawczemu (jako podwykonawcy w twoim projekcie). Najczęściej aż do 50 proc. wydatków możesz przeznaczyć właśnie na zapłatę podwykonawcy, który ma lepsze warunki i kompetencje do przeprowadzenia badań. Pamiętaj tylko o tym, aby w umowie z taką instytucją naukową zastrzec, że prawo do wyników badań będzie należało do ciebie.

Weź udział w konkursie >>>

Zacznij od czegoś mniejszego

Przygodę z projektami badawczymi warto zacząć od tych mniej kosztownych i mniej ryzykownych przedsięwzięć. Źródłem ich finansowania są programy regionalne w każdym województwie (RPO). Aby starać się o takie fundusze najczęściej wystarczy pomysł na projekt będący innowacją w twoim województwie. Pozostałe zasady są zwykle wspólne - czytałeś o nich przed chwilą.

Kwoty dofinansowania, na jakie mogą liczyć firmy chcące realizować projekty badawcze w programach regionalnych, są bardzo różne - zależą od zasad obowiązujących w danym województwie. W niebawem rozpoczynającym się konkursie w warmińsko-mazurskim RPO możesz liczyć na dofinansowanie projektu o wartości od 200 tys. zł do 5 mln zł. Podobne zasady obowiązywały w zakończonym niedawno konkursie na Mazowszu (od 250 tys. zł do 5 mln zł).

Zapytaj w najbliższym Punkcie Informacyjnym o ofertę wsparcia projektów badawczych w Twoim regionie.

Przejdź na "ty" z "szybką ścieżką"

Wierzymy, że kiedy zaczniesz swoją przygodę z projektami badawczymi, to nie poprzestaniesz na kilku mniejszych projektach. Ofertę zarówno dla początkujących, jak i dla bardziej zaawansowanych firm znajdziesz w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój. W większości konkursów w tym programie musisz mieć pewność, że efekt przeprowadzanych przez ciebie prac badawczych będzie nowością w skali całego kraju.

Na twoją uwagę na pewno zasługuje tzw. "szybka ścieżka" - czyli szybko rozstrzygane konkursy dla firm (tych małych i tych dużych) organizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

1 września ogłoszone zostały konkursy dla firm z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dla dużych przedsiębiorców. Z myślą o mniejszych firmach NCBR obniżył minimalną kwotę projektu do 1 mln zł, uprościł proces składania wniosków (coraz więcej informacji prezentujesz tylko w formie oświadczeń) oraz kryteria, według których twój projekt będzie oceniany. Nowością jest także możliwość dofinansowania tzw. prac przedwdrożeniowych. Pozwolą ci one na przygotowanie produktu czy usługi do wejścia na rynek, np. poprzez uzyskanie patentu, certyfikacji, czy badania rynku.

NCBR przeprowadza także inne konkursy związane z badaniami. Niedawno zakończyła się specjalna edycja "szybkiej ścieżki" dla małych projektów (od 300 tys. do 1,5 mln zł). Ciągle ogłaszane są nabory wniosków dla przedsiębiorców działających w konkretnych sektorach, np. energetycznym, stalowym czy systemów bezzałogowych (np. dronów).

O szczegółowe warunki dofinansowania projektów badawczych w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój zapytaj w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich. Nie zapomnij także zajrzeć na stronę internetową programu, gdzie znajdziesz potrzebne dokumenty, harmonogram konkursów i wiele innych ważnych informacji.

Nie do przejścia? Wcale nie!

Nie da się ukryć, że projekt badawczy to spore wyzwanie. Potrzebujesz pomysłu na stworzenie czegoś nowego - wynalazku, nowatorskiej usługi, innowacyjnego produktu. Musisz sprawdzić, jaka jest szansa na komercjalizację, czyli przekucie wyników badań w produkt lub usługę, którą klienci będą chcieli kupić oraz pokazać opłacalność twojego pomysłu. Musisz pomyśleć o zapleczu naukowym - zatrudnieniu odpowiedniej kadry albo nawiązaniu współpracy z uczelnią czy instytutem badawczym. Przykłady firm, które odniosły w tym zakresie sukces, można mnożyć.

DrOmnibus to start-up, którego założycielem i prezesem jest Bogumiła Matuszewska. Firma stworzyła interaktywną platformę edukacyjną, która pomaga w terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, jak np. autyzm czy ADHD. Dofinansowanie na ten cel pozyskał z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, z "szybkiej ścieżki".

Ze środków unijnych skorzystała także firma Mokate. Mało kto wie, że jej właścicielką także jest kobieta - Teresa Mokrysz. Dzięki dofinansowaniu z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (realizowanego w latach 2007-2013) spółka przeprowadziła badania, w wyniku których skonstruowano urządzenie o imieniu Matheus. Pozwala ono na przekształcenie w warunkach domowych koncentratu (kapsułki) na naturalny napój czy posiłek. Efektem projektu ma być obniżenie kosztów transportu produktów (przewożone są tylko kapsułki z koncentratami) oraz możliwość naturalnego przetworzenia w domu takiej kapsułki w świeży sok czy zupę.

Firma CHANTARELLE Laboratory Derm Aesthetics jest prowadzona oraz zarządzana przez kobiety i w znacznej mierze dla kobiet. Realizowane przez nią badania służą nie tylko zadbaniu o naszą urodę, ale także o zdrowie naszej skóry. Fundusze unijne (z programów regionalnych oraz na szczeblu krajowym) mają niemały wpływ na rozwój produktów laboratorium.


Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy